BMW Serii 4 – wersje silnikowe i historia modelu
BMW Serii 4 jest dość ciekawym przypadkiem w gamie modelowej BMW. Jest to bowiem nic innego, jak bardziej usportowiona odmiana Serii 3, która sprzedawana jest obecnie wyłącznie jako sedan. Najnowsza generacja BMW Serii 4 jest niezwykle kontrowersyjnym samochodem z uwagi na wygląd, a w szczególności o grill. Jest to jednak naprawdę potężna maszyna. Jaka jest jej historia oraz w jakie silniki jest wyposażone to auto?
BMW Serii 4 – historia modelu
Pierwsza generacja BMW Serii 4 zadebiutowała na rynku w 2013 roku, będąc częścią zmian w nomenklaturze modeli bawarskiej marki. Od tamtego momentu liczby nieparzyste odwołują się do wariantów coupe i cabrio aut nieparzystych. Miało to pozwolić im na samodzielny rozwój oraz, co oczywiste, zwiększenie zysków wynikających ze sprzedaży poszczególnych modeli.
Bezpośrednim poprzednikiem pierwszej serii cztery jest więc Seria 3 piątej generacji w nadwoziu coupe oraz cabrio i właśnie jako takie typy sprzedawano ten samochód. Seria 4 była rozwijana naprawdę długo, a na promocję wyłożono spore pieniądze. Seria 4 mogła oczywiście pochwalić się wszystkimi najnowszymi technologiami, które są implementowane również w innych autach BMW, a także posiadała ona sporą gamę silników, dzięki czemu każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
W 2020 roku ogłoszono drugą generację Serii 4, co wywołało ogromną burzę w sieci i masę kontrowersji. Nic dziwnego – Seria 4 prezentowała zupełnie inny styl osłony chłodnicy. Samochody osobowe często wykorzystują grill, by budować swoją unikalną tożsamość, a BMW chciało się na tym tle wyjątkowo wyróżnić. To właśnie dlatego najnowsze BMW Serii 4 posiada olbrzymie pionowe atrapy chłodnicy, które wielu sceptyków nazywa zębami bobra. Nie da się ukryć, iż podobieństwo jest naprawdę widoczne.
Poza tym bardzo kontrowersyjnym dodatkiem, nowa Seria 4 cechuje się nienaganną linią boczną, wieloma usprawnieniami, systemami bezpieczeństwa i funkcjami komfortu. Jeżeli komuś podoba się nowy grill lub przynajmniej mu nie przeszkadza, może się z tym samochodem bardzo polubić.
BMW Serii 4 – gama silnikowa
Auta osobowe od BMW cechują się często bardzo różnorodną ofertą jednostek napędowych i tak też jest i tym razem. Najnowsza Seria 4 oferuje bardzo wiele silników – zarówno tych mniej, jak i bardziej sportowych – w trzech wariantach nadwozia: cabrio, coupe oraz gran coupe.
Jeżeli chodzi o silniki benzynowe w podstawowej wersji Serii 4, mamy tutaj do czynienia z dwiema jednostkami 2.0, które generują kolejno 184 (420i) oraz 245 koni mechanicznych (430i), a także silnik 3.0 o oznaczeniu M440i, który jest w stanie wykrzesać aż 374 KM. W przypadku nazewnictwa jednostek diesla wystarczy podmienić literkę i na d, z czego 430d ma pojemność także trzech litrów. Cała trójka osiąga moc na poziomie 190, 286 oraz 340 KM. Nie można również zapominać o wariancie M4. Mamy tutaj dwa benzynowe motory 3.0. Ten z wersji M4 posiada 480 koni mechanicznych, zaś M4 Competition – aż 510 koni mechanicznych! W teorii można by było wspomnieć również o elektrycznym i4, lecz w gamie niemieckiego producenta samochody z tej linii modelowej są traktowane jako oddzielne auta.