BMW M4 Competition – opis modelu, dane techniczne, silniki, cena

Wyobraźnię wszystkich fanów czterech kółek już od wielu lat rozpalają modele marki BMW z literką M. Świeże i agresywne pakiety stylistyczne oraz niezrównane osiągi sprawiały, iż każdy nowy samochód o takim oznaczeniu generował niebywałe emocje, a jedną z ikon lat 90. stało się słynne BMW M3 E36. Z tego jakże prestiżowego dziedzictwa czerpie garściami BMW M4. Wersja Competition jest torowym potworem, którego możliwości wielu przyprawią o gęsią skórkę.

BMW M4 Competition – historia modelu

Mówiąc o BMW M4 Competition, nie można pomijać BMW M3. Drogi tych dwóch aut są bowiem bardzo mocno ze sobą powiązane. Pierwsze BMW M4 zostało zaprezentowane w 2014 roku i składane było w niemieckim Regensburgu. To dwudrzwiowe coupe, które tworzone było również jako kabriolet, zaskarbiło sobie serca wielu fanów świetnym wyglądem oraz imponującymi osiągami (4.3 sekundy do 100 km/h).

Nas dzisiaj najbardziej interesuje jednak wersja Competition. Czy takowa pojawiła się w ramach pierwszej generacji? Generalnie tak, lecz jej pełna nazwa brzmi dokładnie BMW M4 Competition Package. Zmian było naprawdę sporo, w szczególności w kwestii zawieszenia. Zastosowano nowe sprężyny, amortyzatory i stabilizatory, by poprawić właściwości jezdne tego sportowego coupe.

Poprawiono również elektryczny dyferencjał i system kontroli trakcji, zaimplementowano nowe fotele sportowe, które pozwoliły na nieznaczne zmniejszenie wagi auta, nowy chromowany wydech oraz nowe wykończenie grilla. Ostatecznie poprawie uległy również osiągi – BMW M4 Competiion w wersji coupe przyspiesza do setki w zawrotne 4 sekundy, zaś w nadwoziu kabriolet taki wynik osiąga się w granicach 4.2 sekundy.

Ogłoszone w tym roku BMW M4 Competition, tak samo jak samo BMW Serii 4, wywołało ogrom kontrowersji w kwestii wyglądu. Oczywiście głównym zarzutem jest niezwykle specyficzny grill, który powoli staje nieodzownym elementem nowych aut od Bawarczyków. Choć pionowa atrapa chłodnicy rzeczywiście może wyglądać na pierwszy rzut oka odpychająco, wiele osób zaczęło się do niej na dłuższą metę przyzwyczajać. Do samej linii nadwozia i innych elementów designu nikt nie ma jednak większych zarzutów – jest naprawdę świetna.

BMW M4 Competition – dane techniczne

BMW M4 Competition charakteryzuje się całkiem sporymi wymiarami jak na ten segment rynku, szczególnie w porównaniu ze swoim poprzednikiem – 4794 mm długości, 1887 mm szerokości oraz 1393 mm wysokości to dość słuszne gabaryty. Masa własna wynosząca aż 1800 kilogramów to jednak wynik co najwyżej średni. Mówiąc delikatnie, można znaleźć lżejsze auta w tym segmencie.

Warto jednak spojrzeć na inne dane. Bagażnik o pojemności minimalnej 430 litrów oferuje kierowcy naprawdę sporą przestrzeń ładunkową, a zbiornik paliwa mogący pomieścić do 59 litrów paliwa pozwala nam na pokonywanie sporych odległości na jednym baku. Auto jest także dość niskie – prześwit wynosi tu zaledwie 12,1 centymetrów.

BMW M4 Competition – silnik

O silniku zastosowanym w BMW M4 Competition nowej generacji możemy bez cienia wątpliwości powiedzieć „dzieło sztuki”. 3-litrowa, podwójnie turbodoładowana jednostka stworzona w układzie R6 (cylindry ustawione wzdłużnie) potrafi wykrzesać z siebie aż 510 koni mechanicznych oraz zawrotne 650 niutonometrów momentu obrotowego! Pozwala to na rozwinięcie 100 km/h od zera w szalone 3,9 sekundy. Prędkość maksymalna została zaś ograniczona elektroniczne do 250 km/h.

Spalanie w cyklu mieszanym nie wygląda najgorzej jak na takie możliwości. Według danych producenta, wynosi ono 9,8l/100 km.

BMW M4 Competition – ceny

BMW M4 Competition to samochód, którego cena jest w stanie zwalić z nóg. Fabryczne coupe od BMW będziemy w stanie kupić za co najmniej 441 900 złotych. Cena ta będzie oczywiście wzrastać, gdy zaczniemy dobierać lepsze warianty wyposażenia. Istnieje również wersja M4 Competition M, która oferuje nieznacznie lepsze osiągi w kwestii przyspieszenia 0-100 km/h (3,5 s) oraz napęd na cztery koła. Ta wersja dostępna jest za minimum 462 900 złotych. Na razie do sprzedaży nie trafiła jeszcze wersja cabrio, lecz jest to zapewne wyłącznie kwestia czasu.